Maximale media-aandacht dankzij perskit

Home/Maximale media-aandacht dankzij perskit

Maximale media-aandacht dankzij perskit

Regionale en landelijke media hebben ruim aandacht besteed aan de Freedom Trail. Vanuit Normandië kregen redacties beeldmateriaal en interviews aangeleverd, die zij in hun eigen reportages konden gebruiken. Hierdoor haalde de tocht aan de vooravond van D-Day veel journaals.

Bijna 300 medewerkers van politie, brandweer, defensie en veteranen namen op 5 en 6 juni 2014 deel aan de Freedom Trail. Vanuit Normandië legden zij een historische route af die eindigde met een ‘invasie’ op Strand Nulde in Putten. De tocht werd afgelegd per motor, fiets, hardlopend en zwemmend. In opdracht van de Stichting Waardering Erkenning Politie deed Westmedia multimediaal verslag en leverde beeldmateriaal aan redacties. Hierdoor was de Trail terug te zien (en horen) bij diverse regionale omroepen en bij Hart van Nederland (SBS6).

Werkwijze
De organisatie van de Freedom Trail heeft in een vroeg stadium contact gezocht met (regionale) omroepen. Met geïnteresseerde redacties zijn afspraken gemaakt over de aanlevering van het beeldmateriaal. Bovendien zijn er op locatie korte interviews opgenomen met de deelnemers uit de verschillende regio’s. Het beeldmateriaal is professioneel gedraaid en voldoet aan televisienormen.

Ruwe beelden
Vanuit Frankrijk zijn er ruwe videobeelden naar de omroepen gestuurd: Shots van de herdenking in Normandië en de D-Day-gekte,  ruw materiaal van de start en sfeerbeelden en een verzameling quotes van deelnemers uit verschillende regio’s. Dit beeldmateriaal konden de redacties de volgende dag combineren met eigen materiaal dat zij zelf draaiden in Nederland. Daarnaast zijn er voor RTV Utrecht en RTV Noord-Holland nog twee radioreportages gemaakt in Normandië. Het voordeel van deze aanpak is dat redacties beschikking hebben over uniek beeldmateriaal, maar hun journalistieke vrijheid behouden. Dat is voor journalistieke organisaties een must. Bekijk hier het media-overzicht.

Eigen video
Naast de beelden voor de regionale media, zijn er op locatie ook video’s voor social media geproduceerd en vanaf locatie online gezet. Direct na de finish was er ook een samenvattend videoverslag gereed.